Látogató számláló
Iskolaérettségi teszt
1. Eléri-e gyermekem a 120-130 cm-es magasságot és a 20-22kg-t?
Mert bár a súly- és magassághatár megszűnt, a kisebb termetű gyermek gyakran
fáradékonyabb társainál.
2. Elindult-e a fogváltás? Ez a csontosodás megindulását jelzi, és az ülő- és
állóképességgel van szoros összefüggésben.
3. Tud-e gyermekünk cipőt kötni? Ennek hiánya a gyengébb kézügyességre és téri
tájékozódásra utalhat.
4. Jó-e gyermekem ceruzafogása? Az ehhez szükséges izmokat a csontosodási
folyamat kezdete el?tt, sok gyurmázással lehet erősíteni.
5. Mennyire összerendezett gyermekem elemi mozgása? A kúszás, mászás, lábujjon–
sarkon–talpélen való járás, a szökdelés pontos kivitelezése könnyű írás- és
olvasástanuláshoz vezet.
6. Jó gyermekem egyensúlyérzéke? Ez a fejlett idegrendszerre utal, melynek hiánya
figyelem- és magatartászavart okoz. Gyakoroljuk a vonalon járást,
a „pincérkedést tálcával.
7. Mennyire fejlett a vállöv, a könyökizület és a csuklóizület finommozgása?
Ez a szépírás alapja, mely talicskázással, függeszkedéssel, később fűzéssel és
ujjtornával fejleszthető.
8. Tudja-e szinkronban és egymástól függetlenül irányítani végtagjait? Ez az azonos
majd ellentétes kéz-láb emeléssel, masírozással, láb köröz – kéz tapsol
gyakorlatokkal fejleszthető.
9. Meg tudja-e nevezni testrészeit? Mivel a legbiztosabb pont a saját testünk,
ezért ha ez bizonytalan minden azzá válik.
10. Kialakult dominanciákkal rendelkezik-e? A nem megfeleLőkézzel történő írás
pl. nehezíti a tanulást és diszfunkciókhoz vezethet.
11. Koordinált-e a szemmozgása? Nehezítő tényező a sok tv és számítógép használat.
Szemtorna lehet a fej elmozdulása nélkül: szemmozgatás jobbra, balra, le, föl,
rézsútosan.
12. El tudja-e különíteni a jobb és bal irányokat, illetve helyesen használja-e
a névutókat (alatt, fölött, mögött stb…) ?
13. Képes-e adott mozdulatokat ill. alakokat térben (pl. építés) és síkban (pl. rajz)
leutánozni?
14. Képes-e mozgássorozatok elvégzésére (pl. taps-lépés-guggolás, gyöngyfűzés)
ill. rajzminták követésére?
15. Képes-e irány követésére? Itt is eleinte nagymozgásban, később
finommozgásban, papíron.
16. Megfelelő-e a szem-kéz koordinációja? Ezt például célbadobás során
figyelhetjük meg.
17. Biztosan különbözteti-e meg az alakot a háttértől?
(Mi van a képen hátrébb, mi előrébb? Egymásra rajzolt tárgyak elkülönítése.)
18. Felismeri-e az azonos alakokat, színeket, nagyságokat, mennyiségeket?
(pl. különböző színű és nagyságú kockák válogatása.)
19. Az azonosságon túl felismeri-e a különbözőségeket?
20. Különböző hangokat meg tud-e különböztetni egymástól?
(pl. azonos hangzású szavakat: pl: kéz-kész, mind-mint)
21. Felismeri-e a rész-egész viszonyát?
(pl. kis részleteket megkeresni az egészen belül)
22. Megye-e a szétszedés és újra összerakás gyakorlata?
23. Képes-e az egyik érzékszerv-csatornán nyert információt másik csatornára
átfordítani? (pl. mesét lerajzolni.)
24. Képes-e magát árnyaltan kifejezni? Van-e türleme másokat meghallgatni?
Tud-e kérdezni? Ezeket a sok mesehallgatás, verstanulás
és beszélgetés fejleszti.
25. Be tud-e fejezni önállóan egy elkezdett történetet?
26. El tudja-e helyezni magát időben és társadalmi környezetében?
Ismeri-e az évszakokat, napszakokat, napok változását?
27. Tud-e szabályok szerint viselkedni a mindennapi életben
és a játékban egyaránt?
28. Tűri-e a kudarcot?
29. Bizalommal fordul-e a felnőttek felé? Elfogadja-e őket?
30. Játszik-e a közösségben?
Forrás: lurkovilag.hu / Kozma Krisztina írása